Ortopediska.se - ortopediska hjälpmedel för rehab och träning Ortopediska.se - ortopediska hjälpmedel för rehab och träning
← Tillbaka

Vad är schlatter och schlatters sjukdom (schlatterknä)?

Vad är schlatter

Schlatter eller schlatterknä kännetecknas av smärta kring området för knäskålssenans fäste på underbenet. Muskeln på lårets framsida som sträcker i knäleden fäster via knäskålen på framsidan av skenbenet precis nedanför knät. Skelettet hos barn och ungdomar är omoget och besvären orsakas av upprepat drag i senfästet. Området ömmar när man trycker på det och kan också vara svullet.

Schlatters sjukdom är vanligast hos idrottsaktiva barn och ungdomar i 8-15 års ålder, som belastar sina knän i sitt sportutövande. Det är vanligare bland pojkar än flickor.

Smärtan är hos vissa svag medan andra känner väldigt stark smärta vilket kan hämma aktivitet. De flesta med schlatter behöver aldrig någon behandling utan smärtan och obehaget försvinner över tid.

Symptom:

• Svullnad av senfästet under knät.
  • Smärta i området där knäskålssenan fäster på underbenet.
  • Smärta vid idrotter och särskilt aktiviteter som involverar hopp och löpning.

Ett schlatterband kan för vissa vara en lösning, som ger stöd och kompression runt knäsenorna och därmed hjälper till att minimera påfrestningar på knäskålssenan och att lindra smärtan.

Om man upplever schlatterliknande symptom men är vuxen kan det t ex vara hopparknä eller annan knäskålssmärta man drabbats av. Då det finns många sjukdomar med symptom kring knä och knäskål är det alltid bra att träffa en läkare eller en ortoped och få en riktig diagnos ställd.