Vad kostar frakten/portot?
Vi har inom Sverige en enhetsavgift för frakt och porto på 19 kronor, oberoende av hur mycket du beställer. Dock står du själv för returportot om du önskar returnera varan.

Utanför Sverige (EU, Norge och Schweiz är denna avgift 39 kronor).

Vad har ni för leveranstider?
Vi skickar alla våra beställningar med A-post via Posten, för att du ska få din leverans så snabbt som möjligt. Som kund på Ortopediska.se har du därför din vara inom 1-3 arbetsdagar beroende på om din produkt finns i lager eller ej. Är produkten för stor för din brevlåda, kommer du att få hämta ut varan på postens utdelningskontor närmast dig vilket kan ta någon dag extra, d v s då kan leveransen ta 2-6 arbetsdagar. 

Hur betalar jag?
Vi samarbetar med Klarna, Nordens ledande faktura- och finansieringsföretag, som sköter vår fakturering. Klarna skickar ut en faktura via e-post när vi postar dina produkter (eller via vanligt post om du valt det mot en mindre avgift). Vi tar inte ut någon fakturaavgift, men observera att fakturan skall vara betald inom 14 dagar. Vid fakturafrågor kontaktar du Klarna direkt på telefonnummer 020-120 120 00 eller besök Klarnas kundservice på nätet.
Vi erbjuder även betalning via PayPal och via kort (Visa, Amex, MasterCard, Maestro, Discover och flera andra kreditkort och bankkort).

Ångerrätt
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen, vilken trädde i kraft 2000-06-01, rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar, dock lägst 7 arbetsdagar, från mottagandet. För att begära ångerrätt enligt Distansavtalslagen kontaktar du oss så kan vi se om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att tillämpa ångerrätten, och i sådana fall uppger de uppgifter vi behöver.

Ångerrätten gäller inte för varor med öppnad förpackning, som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis strumpor och bandage).

Återsändande av vara vilken returneras med hänvisning till Distansavtalslagen sker på kunds bekostnad då Distansavtalslagen ej ger kund rätt att begära återbetalning av kostnader för transport eller annan utförd tjänst.


Vara skall återsändas emballerad enligt våra rekommendationer. I fall varor man beställt ej kan nyttjas på därför avsett vis, exempelvis inkompatibilitet, eller i fall då ångerrätt är att anse som förverkad, godkännes ändå i vissa fall återköp.

I sådana fall står köparen för samtliga kostnader som uppstår, vanligtvis frakt. I sådana fall innehålles 20 % av varuvärdet för att täcka kostnader för hantering av returen.

Reklamationer
Privatpersoner har enligt konsumentköplagen tre (3) års reklamationsrätt oavsett vilken garantitid som gäller på en vara. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Det är vid reklamation efter garantitidens utgång köparen som skall påvisa att fel man anmärker på fanns redan vid leveranstillfället.

Returer
Full returrätt inom 14 dagar från det att kunden mottagit varan. Varan skall vara oanvänd och i obruten förpackning. Återbetalning sker endast då varorna returneras i helt skick. Vi önskar nöjda kunder, därför väljer du själv om du vill ha återbetalning eller en annan vara i utbyte. Returen är godkänd då varan har inspekterats av vår personal.